JAK SE CHOVAT V ONLINE PROSTORU/ DOPORUČENÍ NAŠÍ METODIČKY PREVENCE

 

Vážení rodiče,

věnujte, prosím, zvýšenou pozornost a čas Vašim dětem, projděte si s nimi Teams, podívejte se, v jakých skupinách se pohybují, doporučujeme to samé udělat s mobilními telefony. Promluvte si s dětmi o tom, co dělají na sociálních sítích a v jakých skupinách jsou.  Stává se, že děti si velmi často při hodinách chatují přes Whatsapp, či soukromý chat v rámci Teams, hrají hry nebo zakládají nejrůznější týmy, jejichž diskuse mohou poškodit někoho druhého.

 

Máme několik doporučení, které by bylo vhodné s dětmi probrat a zvážit zavedení konkrétních opatření:    

1. Promluvte si s dětmi o tom, jak se správně chovat v online prostoru. Zejména, že je potřeba se vždy zamýšlet nad tím, zda bych stejný komentář byl schopen dotyčnému říci i osobně a do očí. Pokud ne, nedělám tak ani ve virtuálním světě.    

2. Vnímejte změny v chování svých dětí, jejich aktivitu v hodinách atd. Při jakémkoli podezření, že se "něco" děje, nás, prosím, INFORMUJTE VČAS, NEČEKEJTE!   

 3. Domluvte se s dětmi, že během výuky nebudou používat telefony, ani jiná zařízení.   

4. Potíže s technikou: Stává se, že děti jsou připojené, ale nekomunikují, mají vypnutou kameru. Na výzvy učitelů nereagují, popř. se omluví, že jim nefunguje kamera/ připojení apod. V těchto případech nevíme, co se na druhé straně odehrává a zda se výuky účastní. V případě, že máte problémy s kamerou, prosíme o informaci přes Edookit, nebo volejte podporu Terezu Chlebusovou (605535725), která zajistí vzdálenou podporu našeho IT kolegy. V opačném případě budeme chtít, aby měly děti po dobu výuky zapnuté kamery stejně tak, jako vyučující. Prosíme, proberte toto téma i téma celého online vyučování s dětmi - co děti tíží, co jim je nepříjemné a co jim naopak vyhovuje a dělá radost.   

 5. Některé děti velmi často narušují vyučování nevhodným způsobem, nevnímají hranice, kdy je jejich způsob komunikace již za hranou, obtěžují svým chováním spolužáky i vyučující. To v hodinách řešíme, přesto je potřeba zásahu i z Vaší strany. Promluvte si s dětmi si o jejich aktivitě v hodině. Stává se, že některé děti přidávají ostatní spolužáky do nejrůznějších skupin (Teams, Whatsapp..) a nerespektují, že o členství jejich spolužáci nemají zájem (přidávají je opakovaně i přesto, že se děti ze skupin opakovaně odhlašují).   

6. Přemýšlejte, jak se před dětmi vyjadřujete o jejich spolužácích, učitelích i rodičích ostatních dětí. Je pochopitelné, že jste svědky situací, kdy se některé děti chovají nevhodně, možná máte pocit, že vyučující by měl hodinu vést jiným způsobem, ale je třeba tuto skutečnost řešit přímo s učitelem/poradenským pracovištěm. Komentáře před dětmi na účet ostatních, jen podporují jejich vzájemnou nevraživost, či despekt a dodávají odvahu dělat věci, které ostatním mohou ublížit.   

7. Nevstupujte vyučujícím do výuky (jsme samozřejmě rádi za technickou podporu, ale není možné v rámci hodiny vstoupit do výuky a začít svými komentáři na jiné žáky/učitele narušovat hodinu)   

 Vřele doporučuji k tomuto tématu “projít” následující weby:     

 https://vsitifilm.cz/jsem-rodic.html 

https://www.avast.com/cz/besafeonline/online-kurz 

https://www.e-bezpeci.cz    

Či shlédnout film "Sociální dilema" (k vidění na Netflix)   

Děkujeme za spolupráci a budeme velmi rádi za Vaši odezvu.   

 Za Školní poradenské pracoviště  Klára Horáková, metodička prevence  Telefon: 732 525 834