Zajímá vás co si myslí děti z Hlásku o prezidentovi a jak hodnotí kandidáty na prezidenta?
Třídy A a B byly minulý týden na výstavě o T.G.Masarykovi v Národním muzeu v Praze, už tedy o jeho životě leccos vědí.
Výzvou pro žáky i učitele na měsíc únor je „Chovej se jako Masaryk“. Dnes jsme proto rozebírali, jaké vlastnosti T.G.Masaryk měl. Podle dětí byl: zásadový, spravedlivý, charismatický, stál si za svým názorem, odmítal tresty, byl vzorem svým dětem, zastával se slabších, byl chytrý (vysvětlili jsme si rozdíl chytrý x vychytralý).
Od toho byl krůček k debatě o právě skončené volbě prezidenta ČR: Jaké jsou pravomoci prezidenta? Na co má a nemá ze své funkce vliv? Čím vlastně může ovlivňovat dění v politice a životě obyvatel? Svým charismatem, kterým vyvolává/ ovlivní diskusi politiků, lidí. Jaké další vlastnosti kromě charismatu by měl prezident tedy obecně mít? Jaké jsou dobré x špatné vlastnosti obou kandidátů = Miloše Zemana a Jiřího Drahoše?
Miloš Zeman:
+dobrý rétor, politická zkušenost, charisma, chytrý
-špatné chování, nedodržuje slib, občas vulgární
Jiří Drahoš:
+slušný, mladší = zdravější, vypadá lépe, chytrý
-žádnou zkušenost s politikou, určitá nevýraznost
Potom přišla řeč na právo volit, jeho ne/využití:
Od kolika let máme v ČR právo volit? Je to dobrovolné nebo povinné? Měli bychom využít svého práva a jít k volbám? Většina dětí řekla, že ano.
Jak se zachovat, když ani jeden z kandidátů není pro nás ideální? Děti navrhly tato řešení:
- vybrat si pro mě „přijatelnějšího“ kandidáta
- svěřit svou nerozhodnost losu
- nejít k volbám … z toho vyplynula otázka, jak by to dopadlo, kdyby žádný občan ČR k volbám nepřišel?
Diskusi jsme uzavřeli tím, že větší procento voličů dalo v této volbě přednost Miloši Zemanovi. Měli bychom ho proto respektovat jako prezidenta ČR, i přesto, že s ním třeba nesouhlasíme a stejně tak respektovat názor těch, kteří ho volili.